Waarom ik de dag start met een groene smoothie

Mijn dagelijkse ontbijt bestaat uit een “groene smoothie”. Niet dat die altijd groen van kleur is, nee, hij is groen omdat er groenten inzitten. Meerbepaald groene bladgroenten. Waarom?

  • Ze zijn een lekkere manier om extra porties groenten en fruit in je dag te smokkelen
  • Ze zijn snel klaar en je kan ze makkelijk meenemen voor een ontbijt on the go
  • Ze zijn supergezond

Groene smoothies zijn lekker

De eerste keer dat je hoort dat iemand groenten in een smoothie mixt, verklaar je die persoon waarschijnlijk gek. Ik ook. Maar dan probeer je uit nieuwsgierigheid toch eens eentje in een juice bar. Een beginnersvariant, met 90% groenten en dan voor de vorm nog een beetje selder of komkommer erin. En tot je grote verrassing, proef je helemaal niets vreemds. Het fruit maskeert de groenten volledig. Het enige verschil met een gewone fruitsmoothie is dat deze wat lichter of frisser aanvoelt.

En dan ben je vertrokken. Je probeert zelf eens een paar blaadjes spinazie door je smoothie te mixen. Het werkt. De volgende keer gooi je er wat meer in, en nog wat wat meer… Tot je op een gegeven moment bijna voor de helft groentjes aan het binnenkappen bent. Als je nog eens in die juice bar komt en diezelfde beginnerssmoothie bestelt, smaakt die zelfs verdacht zoet. Proficiat, je bent nu deel de groene smoothie-club.

Groene smoothies zijn makkelijk

Het leuke aan smoothies, is dat je niets moet doen. Gooi gewoon alle ingrediënten in de blender, druk op een knop en —POEF, MAGIC— je ontbijt is klaar. Ik gebruik diepvriesfruit, dus snijwerk komt er ook al niet bij te pas.

Ok, het kost je wat afwas, maar tegenwoordig heeft iedereen toch een afwasmachine, niet? Nee? Ik ook niet meer. Toegegeven, ik spoel meestal mijn blender gewoon uit en was hem ‘s avonds mee met de rest van de afwas. Of soms ben ik nog luier en gebruik ik hem gewoon opnieuw zonder af te wassen. (Hopelijk leest mijn mama deze blog niet).

Daarnaast kan je ze ook nog eens heel makkelijk meenemen en rustig op de trein of zelfs in de auto opslurpen. Dat lijkt me niet even makkelijk met een bord warme havermout.

Groene smoothies zijn supergezond

Er zijn veel discussies rond sappen en smoothies. Zijn ze nu wel of niet gezond? Onderzoek wijst in de richting van wel gezond, maar op de volgende voorwaarden:

  • Het gaat om een smoothie, waarbij de hele groenten en fruit gemixt worden en niet om sap, waarbij alle vezels weg zijn.
  • Je drinkt de smoothie traag op en niet in één keer
  • Je poetst je tanden niet gedurende een uur nadat je de smoothie gedronken hebt

Waarom zou je mij geloven? Dat moet helemaal niet. Je moet de wetenschap geloven. In onderstaande videoreeks van Nutritionfacts.org, wordt gekeken naar de wetenschappelijke studies rond smoothies. Om het makkelijk te maken heb ik er even de belangrijkste punten uitgehaald.

Bepaalde voedingsstoffen komen beter vrij als je goed kauwt. Blenders zijn de ultieme kauwmachines, dus er komen nog meer voedingstoffen vrij. Dat geldt ook voor sauzen en soepen trouwens.

Als je je smoothie traag drinkt zal je geen suikerdip krijgen nadien. Sommige fruitsoorten, zoals banaan, mango en bessen, beschermen zelfs tegen suikerdipjes.

Je wordt niet dikker en gaat niet meer eten als je smoothies drinkt, al is ook hier weer de sleutel: drink ze traag genoeg.


Helaas is er wel een potentieel gevaar van groene smoothies: je tanden. Omdat fruit —en bijgevolg ook smoothies met fruit— zuur zijn, maken ze je tanden zwakker. Drink dus je smoothie met een rietje, spoel je mond achteraf met wat water en poets je tanden nooit binnen het uur nadat je smoothies gedronken hebt.

En het recept?

De inhoud van mijn smoothie varieert van dag tot dag, maar er zit wel een basisstructuur in. Daarover heb ik een aparte blogpost geschreven.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *